Välkommen! Logga in eller registrera dig!

Om du får problem vid inloggning kontakta Admin på sidan och skriv ditt mail så återkommer vi så snart vi kan! Tack!

HemHem  Vanliga frågorVanliga frågor  MedlemslistaMedlemslista  AnvändargrupperAnvändargrupper  Bli medlemBli medlem  Logga in  
Senaste ämnen
» Bufo Alvarius säljes (sällsynta)
tis dec 30, 2014 10:02 am av henriiik

» Dominant hane
sön dec 07, 2014 11:08 am av Hansam

» Behöver omplacera vår rödörade vattensköldpadda
tis sep 23, 2014 10:54 am av Hubba

» Labburar / ställning sökes
sön sep 21, 2014 10:01 am av magnus fadth

» SÄLJES: Correlophus ciliatus (Ögonfransgecko)
fre jul 25, 2014 11:58 am av ExolifeSweden

» Terrariebygge
ons jun 11, 2014 4:46 pm av Admin

» Va har ni ??
ons jun 04, 2014 6:19 am av Spiggen

» Kärlek i luften
ons maj 28, 2014 11:22 pm av atra37

» Chilobrachys sp. "andersoni"
ons maj 28, 2014 8:39 pm av PanicAttack96

Sök

Visa resultat som:

Rechercher Avancerad sökning

Dela | 

Bygga terrarie till stäppis

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Lunatisk

Antal inlägg : 6
Registreringsdatum : 14-05-04

InläggRubrik: Bygga terrarie till stäppis   ons maj 21, 2014 11:30 am

I slutet av sommaren är det dags att bygga ett terrarie till min stäppvaran. Han är inte vuxen än, men tänkte att jag skulle fixa ett terrarie som han kommer kunna vara i som fullvuxen också, måtten jag tänkt mig är ca 200x150x100 cm (längd, djup, höjd).

Nu vill jag hemskt gärna ha lite tips och input från er som byggt terrarie innan! Jag kommer tyvärr inte bygga det själv, utan får hjälp av snäll storebror och fader.

Lite tankar kring terrariet som jag har: Måtten blir som sagt ca 200x150x100 och jag hade tänkt mig stomme/ram av trall lärkträ eller något liknande och själva terrariet blir i formplyfa.
Behövs silicontätning inne i terrariet?
Skulle en framkant på ca 30-40 cm bli bra (med tanke på att substratet kommer vara runt 40-50 cm djupt på de djupaste ställena)?
Får man med lister till glasskivorna hos glasmästare? Har läst att lister/glas funkar att fästa med glassilicon på formplyfan, funkar detta?
Tät grundfärg för våtrum och sedan ett akvarielack över, funkar det som färg i terrariet? Räcker det att lacka eller bör man använda nån färg med?
Ventilationen hade jag tänkt mig uppe i taket och på ena 150-sidan, ungefär 40-50 cm upp, skulle det vara bra?
Terrariet ska alltså tåla och kunna hålla en del fukt.

Ja, detta är de tankar jag har, eftersom jag är nybörjare så hade det varit jätteroligt om någon vill dela med sig av tips och tankar kring detta Smile
Till överst på sidan Gå ner
Admin

Antal inlägg : 53
Registreringsdatum : 14-04-27

InläggRubrik: Sv: Bygga terrarie till stäppis   ons maj 21, 2014 1:15 pm

Det du precis har skrivit låter skitbra, jag kommer själv bygga ett terrarium till en teju snart men då ska jag köra på formplyfa så jag slipper lackeringen osv, dessutom så är formplyfa riktigt snyggt! Lister kan du köpa på hornbach billigt Smile Jag kommer använda mig av plexiglas då det är billigare och sedan istället för skjutdörrar så ska jag göra svängdörrar då jag slipper det där j*vla ljudet som uppstår vid sand i listen! Plus då slipper jag köpa lister Smile Jag vet dock inte om det går att silicona fast listerna, du kan annars skruva dit dom med en väldigt liten skruv i mitten och på utkanterna Smile

Lycka till!

InläggRubrik: Sv: Bygga terrarie till stäppis   ons maj 21, 2014 4:39 pm

Så med formplyfa behövs ingen lackering/behandling alls alltså? Smile Låter ju himla smidigt! Och det var ju en helt fantastisk idé att köra med svängdörrar av plexiglas istället, den idén snor jag härmed från dig! Very Happy För som du säger, det är inget vackert ljud med sand i fårorna när man skjuter dörrarna..

Tack så mycket! Jag ser verkligen fram emot bygget, det ska bli jätteroligt Smile
Admin

InläggRubrik: Sv: Bygga terrarie till stäppis   tor maj 22, 2014 6:35 pm

Precis! Well om du ska ha vattendel så behövs lackering men annars så klarar formplyfa 99% fuktighet! Den får du sno haha! Smile Posta gärna bilder på bygget sen Smile Lär göra mitt i veckan så kommer lägga upp bilder då Smile

InläggRubrik: Sv: Bygga terrarie till stäppis   tor maj 22, 2014 9:01 pm

Åh, vad bra! Är det för täthetens skull klokt att köra silicon i hörnen inuti, eller behövs inte det heller? Nej, en ren vattendel blir det inte, utan får bli en stor behållare med vatten på ena sidan och en vattenskål till på andra sidan, så vattnet ska vara "flyttbart" Smile Jajjemän, det ska jag göra! Tror inte det blir av förrän juli/augusti nångång, men när det väl blir så ska jag posta bilder. Ska bli roligt att se bilderna på teju-terrariet med!
Admin

InläggRubrik: Sv: Bygga terrarie till stäppis   fre maj 23, 2014 5:02 pm

lika bra att köra silicon i hörnen Smile

InläggRubrik: Sv: Bygga terrarie till stäppis   fre maj 23, 2014 10:34 pm

Ja, det är nog bra! Smile
Sponsored content